woensdag 19 februari 2014

Aanbreng van de brug


Vandaag zijn we gestart met het aanbrengen van de brug. Het is nog NIET DE BEDOELING dat de kinderen dit thuis oefenen. 
Omdat we weten dat er ouders zijn die dit wel doen door extra oefeningen / uitleg aan te bieden, gelieve dit dan op de juiste manier te doen. 
Dit is namelijk op zich al niet eenvoudig. Het zou nog meer verwarrend worden als ze verschillende 'tips' mee krijgen. 

bv: 8 + 6 = (....+....) + .... = .....

We gaan eerst een sok tekenen en we gaan in onze sok de 8 aanvullen tot we aan 10 komen. In onze sok moet ALTIJD 10. 
Zoals je aan bord kan zien, is dit 2. Nu hebben we al een stuk van onze splitsing van 6. Nu moeten de kinderen nog aanvullen: Ik splits 6 in 2 en ... 4.
(Dit doen ze in de klas nog met hun busboekje)

Wat er in onze sok gevangen zit, zit terug gevangen tussen de haakjes. Tussen de haakjes staat dus ook altijd 10. Dan vullen ze achter de haakjes het tweede getal van de splitsing aan. Zo hoeven de kinderen 10 + 4 te doen. En dit is 14. 

DUS: 8 + 6 = (8 + 2) + 4 = 14


Geen opmerkingen: